lördag 12 oktober 2013

Mild höst

Vid midnatt var jag ute en kort stund för att kolla om jag hade låst bilen. Det hade jag. Även om det var blåsigt var det mycket milt ute. Inte alls kallt. Det var svårt att tro att det var mitt i natten halvvägs in i oktober månad.

Att vintern lurar runt hörnet påmindes jag om på jobbet. I veckans skolblad fanns information vad som gäller om det blir snökaos framöver, vad man ska göra om skolbussen inte kan ta sig fram. Vintern som gick var skolan stängd åtminstone ett par dagar på grund av snön.

När jag kör hem från jobbet och närmar mig Sjöbo, har jag en vacker utsikt över träd i härliga höstfärger. Flera gånger har jag tänkt tanken att jag skulle vilja stanna och ta ett foto. Men det får stanna vid en tanke, eftersom det inte är tillrådligt att parkera mitt på en 90-väg.

Igår hade jag sällskap av en kollega i bilen och vi kom att prata om färgerna på löven. Att löven skiftar färg tror man beror på att de drar in klorofyllet för att hushålla med näringen. Klorofyllet är bundet till ett visst protein och för att inte slösa med kväve, som är en begränsande näringsämne, ser trädet till att bryta ner proteinet till aminosyror för att spara dem till nästa säsong. Alen, som kan fixera luftens kväve och inte är beroende av det kväve som finns i marken, behöver inte vara lika sparsam och fäller sina blad gröna.

När det gröna klorofyllet försvinner från löven, är det andra färgämnen som syns i stället. Karotenoider ger bladen dess gula färg medan antocyaniner gör dem röda. Bladens färg påverkas också av andra faktorer. Om temperaturen ändras snabbt, kan löven bli riktigt röda. Träd som har stått i solen har klarare och starkare färger än träd som har stått mer i skuggan. En varm, torr sommar som följs av en torr höst ger bättre färger än om hösten är blöt.

Flyttfåglarna är på väg söderut. Vi såg fem stora flyttstreck dra förbi över den gråmulna morgonhimlen medan vi åt frukost för en stund sedan.

Hösten ÄR en härlig årstid på så många sätt även om dagarna blir kortare och kortare.


Källor:
Höstfärger
Därför ändrar löven färg på hösten
Bladen byter skepnad under hösten




2 kommentarer:

  1. kan du förklara varför lövträd i östra USA och Kanada har så flammande färger?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nope. Tyvärr. Skulle gärna vilja veta själv. Men är det inte så att olika trädarter har olika höstfärg? Lönnen går i rött medan björken får gula löv.

      Radera