tisdag 22 oktober 2013

Migrän och vardagsmatematik

I förra veckan hade Gustav huvudvärk vid ett par tillfällen. När den kom även på helgen, efter att han tittat på TV, tog jag igår kontakt med skolsköterskan och frågade om hon kunde kolla Gustavs syn. Det kunde hon och det gjorde hon idag.

På långt håll är Gustavs syn perfekt. Hur det står till med närseendet kan inte kontrolleras på skolan men, om vi vill, skickar skolsköterskan en remiss till ögonläkare. Hon är dock inte säker på att det är synen som är orsaken. När Gustav berättade för henne om sin huvudvärk, hur den känns, att den sitter över höger öga, att han blir väldigt trött när den går över, då gick hennes tankar till migrän.

Med tanke på att Gustav har två föräldrar som båda har migrän emellanåt så är det kanske inte en helt otrolig förklaring. Jag minns hur Gustav låg helt utslagen av huvudvärk två helger i början av det här året. En kontakt med Barnläkarmottagningen blir nästa steg.

Den här veckan har barnen varit helt galet trötta, när jag hämtat på förskola/fritids. Båda är på uruselt humör men ändå har vi haft två mysiga kvällar tillsammans. Det gäller att möta dem på rätt sätt, bortse från den egna tröttheten efter en dag på jobbet och absolut undvika att själv falla in i ett trotsigt-barn-beteende. (Jo, det händer att jag hamnar där ibland.)

Oskar har hjälpt mig med middagen igår och idag. Han drar fram en stol till spisen och står och rör grytorna vare sig det behövs eller inte. Idag hjälpte han till med dukningen också. Jag frågade hur många tallrikar vi behövde. Det visste han först inte alls med sedan menade han att vi behövde tio stycken. Jag öppnade diskmaskinen, som var full med ren disk, och Oskar fick plocka tallrikar och bestick därifrån. När han var klar, stod det tre tallrikar med tillhörande kniv och gaffel på bordet ... och det var helt rätt. Vi räknade tillsammans och kom fram till att det var tre tallrikar. Det går att hitta matematik i många situationer.

1 kommentar:

  1. Vardagsmatematik när den är som allra bäst. Hoppas att Gustav får hjälp för sin huvudvärk *kram*

    SvaraRadera