lördag 12 december 2015

Allmänbildning och läsförståelse

Igelkottens elegans väcker många tankar om det här med att läsa. Idag slog det mig hur allmänbildning och läsförståelse hänger ihop. När man läser skapas det bilder i huvudet men om du saknar kunskap om det som ligger bortanför det du träffar på i din vardag, spelas bilderna inte upp och det blir svårt att förstå texten. Att säga att kunskap behövs är att dra det för långt. Kännedom räcker långt.

De här tankarna väcktes hos mig, när jag läste ett par kapitel ur Igelkottens elegans i förmiddags. Det refereras till en japansk film. En kamelia ligger på tempelmossa. Jag kunde se ett japanskt tempelområde framför mig. Grön mossa och ... ja, just det, hur ser en kamelia ut? Jag är inte helt säker.

Jag vet åtminstone att en kamelia är en blomma. Jag ser den framför mig som svagt rosa, ganska lik en hibiskusblomma. Efter att ha googlat vet jag att jag inte är helt fel på det med färgen men att en kameliablomma till formen inte ser ut som en blomma på en hibiskus. Jag vet att mossa i de flesta fall är grön, så det rosa och gröna bildar en vacker färgkombination, när jag läser om kamelian på tempelmossan.

Det är inte bara bilder som ska skapas ur författarens ord. Det finns ofta referenser till konst, musik och annan litteratur. Att läsa är sannolikt mycket svårare och mycket tråkigare, om du inte har en någorlunda god allmänbildning. Som tur är blir din allmänbildning större ju mer du läser och desto roligare blir det att läsa - en positiv spiral.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar