måndag 21 december 2015

Fjärde advent

Den fjärde advent har det blivit tradition att vi träffas och äter middag och kokar knäck. Att koka knäck är ju en gammal tradition för pappa och mig. Det brukade göras på kvällen den 23 december men fjärde advent funkar bra också.

Samtalet över knäckgrytan är detsamma varje år. Vi frågar oss om det verkligen "brukar ta så här lång tid?" Vi funderar fram och tillbaka över när det är dags att lägga i smöret. Vi förbannar knäckformarna som välter, när vi skedar upp knäcken i dem. Det sistnämnda slapp vi i år, eftersom formarna vi använde var mycket vida.

Det var pappa, mamma och J som kom hit på middag. Jag tycker inte om att laga mat. Jag tycker definitivt inte om att laga mat som inte är enkel vardagsmat. Men jag har hittat ett mumsigt recept på kryddmarinerad fläskytterfilé, så det bjöd jag på - igen! Till det potatisgratäng, broccoli och gröna ärtor.


Efter middagen blev det kaffe, lussekatter och pepparkakor i köket medan pappa och jag drog igång med knäckkokandet. Barnen verkar inte vara så intresserade av att delta i knäcktraditionen. De byggde upp en LEGO-stad på golvet i hallen och tycktes ha mycket roligt tillsammans. I staden fanns bland annat en buss med ett stort antal passagerare, alla med sin egen historia.


Jo, det finns en del av knäckeriet barnen gillar: att smaka på knäcken. Och den blev god även detta år.

1 kommentar: