torsdag 3 december 2015

Julkalendrar på 70-talet

Allt prat om årets julkalender de senaste dagarna har fått mig att fundera över vilka julkalendrar som har visats. Har jag sett dem? Vad tyckte/tycker jag om dem? På SVTs hemsida går det att hitta en lista över alla julkalendrar och den har jag tagit mig en närmare titt på och då speciellt de kalendrar som visats under min livstid.

1970: Regnbågslandet
1971: Broster Broster!
1972: Barnen i höjden
1973: I Mumindalen
1974: Rulle på Rullseröd
1975: Långtradarchaufförens berättelse
1976: Teskedsgumman
1977: Fem myror är fler än fyra elefanter
1978: Julius Julskötare (Kalenderhuset)
1979: Trolltider

De sex första har jag inget minne av. Aldrig sett, aldrig hört talas om. Teskedsgumman har jag på DVD men har inte lyckats ta mig igenom den. Jag kan inte minnas att jag har sett den på TV som barn men däremot vet jag att jag har sett klipp från den på TV. Fem myror är fler än fyra elefanter har jag sett fler gånger än jag kan räkna tillsammans med Gustav. Den borde jag ha sett som barn, eftersom jag såg de andra Fem myror-programmen, när jag var liten. 1978 kan inte ha gjort något större intryck, om jag såg den. Men sedan kommer 1979 och Trolltider och den julkalendern minns jag att jag tyckte var helt fantastiskt bra. Den var mysig och julig och jag gillade Birgitta Andersson.


2 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen årets kalender! :) Lycka till med din Dreambird, den har ju sett kalasfin ut på bilderna du publicerat innn, men jag kan tänka mig att det tar lite tid att sticka den.

    SvaraRadera