söndag 6 december 2015

I köket

Baka, baka och laga mat. Så kan de senaste dagarna sammanfattas. Pepparkakor, lussekatter och två nya maträtter har jag och barnen hunnit med.

Jag brukar inte tycka om att hålla till i köket. Det finns så mycket annat som jag tycker är roligare. Jag måste dock medge att det inte är helt outhärdligt.


Vi startade julbaket med att baka pepparkakor. Inte heller i år gjorde vi egen deg men det får vi se till att göra nästa år. Köpedeg är god att äta som den är men de färdiga pepparkakorna är inte mycket att hurra för.

Jag plockade fram pepparkaksformarna jag köpte på IKEA för många år sedan och som fortfarande låg i sin förpackning. Oskar hittade snabbt ett par favoriter i form av en fågel och en snigel. Jag gillade björnen. Ingen av dessa kom med på bilden.

Lussekattsbaket var roligt men tyvärr genomfördes det under lite tidsbrist, vilket ledde till att lussekatterna inte fick jäsa tillräckligt. De är goda men ser alldeles bedrövliga ut. Det är inte bara den otillräckliga jäsningen, som påverkat deras utseende. I receptet stod att man skulle vispa ägget till penslingen med lite mjölk. Jag har inte provat det förut och jag kan säga som så här: jag tänker inte göra om det!


Två nya maträtter har jag lagat också. Så härligt att utöka menyn lite. Igår gjorde jag en fiskgryta med purjolök, morötter, grädde och curry. Det skulle vara apelsin i den också men jag har aldrig förstått hur man kan tycka att det är gott med frukt i mat så den uteslöt jag. Idag gjorde jag en kycklinggryta med rödlök och créme fraiche med basilika och parmesan. I receptet fanns tomater med ... men om du känner mig, så vet du att det inte kom några tomater i närheten av den kycklinggrytan.

Båda maträtterna får tummen upp från mig och jag kommer att laga dem igen.

1 kommentar: