fredag 25 december 2015

Vad hände under granen?

Dagen före fjärde advent lade jag barnens julklappar under granen. På fjärde advent kom morfar med sina. På lillejulafton lade mormor dit några till. Oskar gick noga igenom dem och ordnade till paketen så som han tyckte att de skulle ligga. Ordning och reda!

Jag visste att det skulle tillkomma julklappar från deras pappa, när han kom på julafton men jag hade aldrig kunnat föreställa mig att det skulle bli en fullkomlig julklappsexplosion.


Oskar, som hade velat öppna julklappar i flera dagar, visste inte vart han skulle ta vägen. Det var tålamodsprövande för honom att behöva vänta tills Kalle Anka var slut. Någon ro att äta hade han inte. Någon gång under eftermiddagen sade jag till barnens pappa:'

- Jag trodde att du hade köpt var sin julklapp till barnen.

- Ja, när vi pratades vid, ja, blev hans svar och jag kunde inte låta bli att skratta.

När det äntligen var dags att öppna julklapparna, gick det i ett flygande fläng. Oskar blev överlycklig för sin infra-red controlled dinosaur och LEGOt som jag under hösten noterat att han ville ha. Gustav blev märkbart tagen av att få SimCity av morfar och träskpolisstationen (LEGO).


I övrigt fanns det böcker, pennor, spel, pussel, radiostyrda bilar och Star Wars-rymdskepp i pakethögen. De flesta av julklapparna från pappa fick följa med honom hem igen. Det fanns tillräckligt att sysselsätta sig med i alla fall. På måndag, när de kommer hem till sin pappa, blir det nästan som en julafton igen, när de ska bekanta sig med resten av leksakerna. Gustav konstaterade senare på kvällen att det inte hade funnits några kläder bland julklapparna och det var han glad för.

Oskar sade vid två tillfällen:

- Mamma, tack för mina julklappar. Tack för att jag fick det jag önskade mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar