onsdag 23 december 2015

Lillejulafton

I söndags funderade jag på vad jag skulle fylla dagarna med fram till julafton. Det mesta var ju redan gjort, tänkte jag då. Jag har emellertid inte varit sysslolös. Idag har jag lagat mat och städat och lagat mat och lagat lite mat till. Och så har jag fixat med barnens kläder inför morgondagen.

Att Gustav ska ha en skjorta på sig är han och jag överens om. Han gillar skjortor. Oskar delar inte den uppfattningen. Det började redan för mer än ett år sedan. Jag köpte en jättefin skjorta till honom och den använde han en enda gång och sedan var det stopp. Nej, nej och åter nej. På förra årets mellandagsrea hittade jag en ljusblå, rutig flanellskjorta som jag köpte till honom. Den har fortfarande prislappen kvar.

I eftermiddags frågade jag Oskar om han vet vad en skogshuggare är. Det vet han. Jag frågade honom om han kunde tänka sig att vara klädd som en skogshuggare på julafton. Han var tyst en stund och sedan sade han:

- Är det en skjorta?

Och det är det ju och då blev hans svar nej. Min moster A-M föreslog att jag kan säga att en skjorta är som en jacka, som man kan ha utanpå en T-shirt. Värt att pröva, tänkte jag, även om jag inte hyste några större förhoppningar. Men Oskar nappade på den idén! Återstår att se om han fortfarande tycker att det är en bra idé, när han ska klä sig i morgon.


Dagen började annars tidigt, eftersom jag ville komma igång med all matlagning. Först ut var revbenen, som behöver många timmar i ugnen. Mycket senap går det åt. Och sedan så gäller det att ösa och ösa.

Oskar höll mig sällskap i köket under förmiddagen. Han byggde Costa Concordia i LEGO. På min mobil hade vi letat upp en bild på fartyget och den fick vara modell för Oskars konstruktion.


Efter lunch kom min mamma hit. Med sig hade hon julskinkan (vildsvin), som skulle griljeras. Det trillades även köttbullar. I år körde vi ett nytt recept. Borta är skorpmjölet, som ersatts med keso. Kryddningen var också ny: kyndel och paprikapulver. Vi snodde även ihop en kålrotslåsda. Jag hade räknat med att vi skulle hålla på länge länge men vi var klara efter bara två timmar.


Dagen avslutades med tvätt av golv i kök och badrum och sedan var min energi mer eller mindre slut. Det sista lilla användes åt att måla naglarna julröda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar