måndag 21 december 2015

Dreambird nummer 2

Förra julen frågade jag mamma om hon ville ha en Dreambird-sjal och det ville hon. Framåt juni kom vi iväg till garnaffären för att köpa garn. Det blå garnet mamma föll för måste beställas och levererades inte förrän i augusti. I mitten av september började jag sticka och nu i fredags kunde jag spänna upp den färdiga sjalen.

Denna andra Dreambird är stickad i DROPs Baby Merino och med stickor 3,5 mm. Jag har stickat 21 fjädrar och det har gått åt fyra nystan av det blå garnet och tre av de ljusa garnet.


För att den övre kanten skulle bli lite finare, gjorde jag en icordavmaskning. Det är ett tidsödande arbete och det var en skön känsla, när icorden var avklarad. Jag hade två maskor kvar, när det slog mig att jag hade stickat fel. När jag var färdig med den sista fjädern, fortsatte jag att sticka det blåa som finns mellan fjädrarna i stället för att börja maska av. Jag bestämde mig för att blunda för det här felet. Det fick helt enkelt bli en unik Dreambird.

Den tanken höll jag fast vid i ungefär tio minuter och sedan insåg jag hur absurd den var. Det var bara att riva upp en bit och sedan sticka baklänges - gör om, gör rätt. Och sedan hela långa icordavmaskningen en gång till. Och naturligtvis var det helt rätt beslut!


3 kommentarer: