måndag 2 juli 2018

- Det är klart att du ska åka till Köpenhamn!


Det är säkert en månad sedan, som jag bestämde mig för att jag skulle ta en tur till Köpenhamn i sommar. Botaniska trädgården i solsken med en bok som sällskap. Så såg målbilden ut. När det började bli dags att göra allvar av tanken, började mitt vanliga velande och jag lyckades nästan övertala mig själv att inte åka. Men så pratade jag med Oskar igår, om något helt annat men Köpenhamn kom på tapeten. Jag berättade för Oskar att jag hade tänkt att ta en tur men att jag inte längre var säker på att jag ville. Han tittade på mig och sade:

- Det är klart att du ska åka till Köpenhamn, mamma!

Bara sådär. Inga betänkligheter. Bara så enkelt. Jag följde Oskars råd och gav mig iväg så fort jag hade ätit frukost i morse. Sommaren fortsätter att visa sig från sin bästa sida: sol, blå himmel, behaglig temperatur. Jag brydde mig inte om att kolla i några tidtabeller utan tog bara första bästa buss och tåg. På Kastrup bytte jag från Öresundståg till Metron och på Kongens Nytorv började jag gå.



Det blev många steg under dagen. Jag gick till Kongens Have, där jag åt lite av min medhavda matsäck, läste lite samt fotograferade vackra rosor. Sedan fortsatte jag till Botanisk Have, som ligger nästgårds. Köpenhamns botaniska trädgård är vacker med sina höjdskillnader. När jag gick där, tänkte jag att nästa år måste jag åka dit tidigare, under senvår/försommar för att se hur det ser ut då. Jag hittade en bänk i skugga och läste lite mer, åt samt gav vätskebalansen vad den ville ha. Därefter letade jag mig fram till Torvehallarna och gick och tittade på alla läckerheter, som säljs där. Sedan kändes det som att det räckte och jag gick tillbaka till Kongens Nytorv för att åka hem. Gjorde ett kort stopp på Emporia på vägen för att köpa en present.

Närmare 22 000 steg har det blivit idag och det får jag ju vara nöjd med. Jag är även nöjd med att klara mig helt på egen hand i Köpenhamn, att hitta dit jag ville och att även hitta tillbaka till Metron igen. Min inre kompass är nästan alltid ganska precis 180 grader fel men om jag använder Google Maps i mobilen går det bra.

2 kommentarer: