onsdag 18 juli 2018

Nåldyna

Idag har jag varit hos läkaren på grund av mitt blodtryck. Dagens mätningar visade att det låg det på runt 145/100. Jag fick lämna blod för en massa olika prover och ska även lämna in ett urinprov. Det ska testas kolesterol, sköldkörtelvärden, socker, njur- och leverfunktion. Nu har båda mina armveck varit i kontakt med nålar och är märkta med (små) blåmärken. Det ena har dessutom märken efter en fästingj*vel, som hoppade på mig i fredags.

Mina försök att komma i kontakt med en barnmorska fortsatte idag. Samma telefonsvarare mötte mig. Jag tog ett djupt andetag och ringde till vårdcentralen, som ligger i samma byggnad som barnmorskemottagningen. Sköterskan jag fick tag på tog mitt person- och telefonnummer och sade att hon skulle vidarebefordra det till barnmorskemottagningen.

En dryg timme senare blev jag uppringd av en barnmorska. Hon hade inte alls lust att prata om deras telefonsvararmeddelande men i övrigt var hon mycket hjälpsam. Hon lyssnade till min beskrivning av mina problem och konstaterade att de kan inte hjälpa mig på barnmorskemottagningen. Jag måste få tag på en läkare/gynekolog.

I Lund finns det inte många gynekologer att vända sig till. Barnmorskan tipsade mig om tre kliniker, varav två brukar kunna erbjuda relativt snabba tider medan den tredje har lång väntetid. Det visade sig vara ganska fruktlöst att försöka få kontakt med en gynekolog mitt i sommaren. Det är semestertid och klinikerna hade sommarstängt. Jag bad min husläkare (heter det fortfarande så) att skriva en remiss till gynkliniken på lasarettet och det sade han att han ska göra.

På onsdag i nästa vecka ska jag tillbaka till läkaren och se vad alla prover visar. Under tiden ska jag mäta blodtrycket hemma och ta med mig en sammanställning av mätresultaten till läkarbesöket.

Jag har varit hemma hos mamma och lånat hennes blodtrycksmätare och nu ska jag göra en tabell att föra in mätresultaten i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar