torsdag 19 juli 2018

Lunch i Trelleborg

Oskar gillar pizza, den saken är säker. Finge han, skulle han äta pizza jämt men det får han inte. Igår önskade han emellertid att vi skulle äta pizza som idag. Jag gjorde en deal med honom, att vi skulle åka iväg någonstans och äta pizza till lunch. Den idén tände han på.

Mormor tipsade om att ta bussen till Svedala och byta buss där för vidare färd till Trelleborg. Jag googlade på pizzerior i Trelleborg och hittade Pizzeria Victoria, som ligger inom bekvämt promenadavstånd från stationen i Trelleborg. Och så var den dagen planerad.

Det blev inte buss hela vägen till Trelleborg. Det blev i stället tåg till Svedala. När vi gick av tåget och gick längs perrongen, fälldes bommarna ner, eftersom det kom in ett tåg från Skurup. Till min och barnens stora förvåning, valde en mamma med ett barn i 5-6-årsåldern att ignorera bommarna och korsa spåret. Pågatåget var förvisso minst 100 m bort men hur tänker man, när man gör så? Tågföraren tutade länge! Med rätta!!

På bussen satt det fyra tonåriga killar längst bak. Vi satte oss strax framför dem. Innan busschauffören började köra, kom han bak i bussen och sade till en av killarna att ta ned fötterna från sätet. Heja, busschauffören, säger jag. Han var vänlig men bestämd. Han sade till killen att det blir smutsigt på sätet och tänk om hans (killens) mamma kommer och sätter sig där sedan och blir smutsig om sin klänning. Killen tog ner fötterna och busschauffören gick tillbaka till förarsätet. Sedan satte killarna igång att beklaga sig över hur oförskämd busschauffören hade varit, hur han hade talat illa om killens-med-fötterna-på-sätet mamma samt hur de borde kn*lla chaufförens mamma. Om några år är mina barn i tonåren och jag hoppas verkligen att de inte kommer att bära sig åt på det viset. Vi pratade om det, när vi gick av bussen i Trelleborg men varken Gustav eller Oskar verkade inte ha lagt märke till vad killarna hade sagt.

Vi hittade till Pizzeria Victoria och det var en trevlig liten pizzeria. Bra och trevlig service. Jag beställde två Vesuvio plus en extra tallrik. Oskar blev gramse på mig och tyckte att jag skulle beställa tre men jag var övertygad om att det hade blivit för mycket. Det hade det också. Oskar åt förvisso så att jag trodde att han skulle spricka. Gustav åt max tre slicar av sin pizza. När vi alla tre var mätta, låg det två små slicar kvar på Oskars tallrik.

När jag betalade, berättade jag för killen i kassan att vi hade åkt från Lund till Trelleborg enkom för att äta pizza och att jag hade hittat till hans pizzeria genom att googla. Han sade att det kommer folk dit från Tyskland, Österrike, Schweiz med flera länder och de säger alla till honom att de har hittat pizzerian på Tripadvisor. Han visste själv inte hur det gick till, så vi tittade tillsammans på hans mobil så han fick se själv vad man hittar, när man söker på "pizza trelleborg".

Vi gick en kort sväng genom centrala Trelleborg och sedan tog vi tåget hem till Lund. Det har varit ännu en varm och solig dag. Det regnade lite igår, en gång på eftermiddagen och en gång på kvällen. Välbehövligt regn för växtriket men alldeles för lite.

Jag har redan börjat fundera på nästa tur med buss och tåg. Åhus står högt på listan. Vad ska vi göra där? Jo, äta glass.


1 kommentar: