lördag 14 juli 2018

Fotboll live


Det är nog närmare två månader sedan jag bestämde mig för att beställa biljetter till en av MFFs hemmamatcher och gå och se den med barnen. Jag är ganska övertygad om att jag pratade med dem om det. Jag är också övertygad om att vi har pratat om det flera gånger sedan dess, med tätare intervaller ju närmare matchdagen kom. Jag är väldigt övertygad om att vi pratade om det igår och idag på väg in till Malmö. Likväl blev Gustav mycket förvånad, när han insåg att vi skulle gå till stadion för att se fotboll live, att vi inte skulle vara hemma hos morfar och se fotboll på TV.

Vi åkte in till Malmö redan mitt på dagen för att hinna tillbringa några timmar tillsammans med morfar innan matchstart. Vi åt pizza. Morfar försökte förgäves locka barnen med jordgubbar men fick nobben. Det ena barnet åt emellertid lite glass. Vi tittade på första halvlek av VM-bronsmatchen mellan Belgien och England. Belgien vann den med 2-0.

Första halvlek kändes som en halv oändlighet. Båda barnen tyckte att vi skulle gå hem i pausen. Jag höll inte med och vi reste oss ens inte från våra platser i halvtid. Oskar träffade en klasskamrat, som satt lite längre bort i samma rad och de pratade med varandra hela pausen.

Andra halvlek gick i ett nafs. Både Gustav och Oskar levde upp och engagerade sig i matchen. Jag blev lite distraherad av att Jörgen skickade SMS från Mongoliet och ville ha uppdateringar av vad som hände på planen, en distraktion jag absolut inte hade något emot.

Efter matchen pratade jag med barnen för att få klarhet i vad det tycker om det här att se på fotboll live. Gustav vill helst inte gå på fler matcher, inte ens om jag köper hörselkåpor till honom. Han störs mycket av ljudnivån på stadion. Och så är han inte särskilt trakterad av fotboll. Oskar däremot kan tänka sig att gå och se fler matcher.

Jag då? Jo, jag tycker att det är stämningsfullt att se MFF spela även om jag ibland saknar min stickning. Å andra sidan, när man ser fotboll på plats blir det inga repriser, så det funkar inte att sticka på stadion, har jag kommit fram till (utan att ha prövat). Så, ja, jag återkommer gärna till någon hemmamatch framöver.

1 kommentar:

  1. Med en stickning i händerna under en match hamnar du bergis i Sydsvenskan.

    SvaraRadera