lördag 5 juli 2014

Orgelkonsert i Domkyrkan

Klockan 10 i förmiddags satt vi samlade i Lunds domkyrka -jag, Gustav, Oskar, Torgil, Iting, Ludvig, pappa, mamma och Jost. Det var dags för orgelkonsert. Vid orgeln satt Carl Adam Landström och temat för konserten var filmmusik.

Musiken kom bland annat från Phantom of the Opera, Pirates of the Caibbean och Star Wars. Det kom också ett medley av Astrid Lindgren-melodier.

När musiken började, höll både Gustav och Oskar för öronen. De slappnade dock av efter en stund. När konserten slutade med Star Wars-musiken tändes ett ljus i Oskars ögon.


Oskar tittade på mosaiken ovanför altaret och frågade mig: - Har han en drottning? Jag blev både överraskad och ställd av frågan och visste inte vad jag skulle svara. Min spontana tanke var att säga nej. Morfar ryckte in och sade att nej, det var nog Maria Magdalena som var drottningen i den där historien. Eller sade han jungfru Maria? Nu blev jag osäker.

Efter konserten gick vi till Glasskulturen för att äta glass. Jag har ätit tillräckligt med glass för resten av sommaren nu. Två kulor glass var enormt mycket glass! Men gott var det.

Därefter fortsatte vi till lekplatsen i Stadsparken. Solen sken från en blå himmel och det var rejält varmt, nästan lite obehagligt. Barnen sprang omkring och lekte i nästan två timmar. Mot slutet höll de sig mest i skuggan även om solen då hade börjat försvinna bakom ett molntäcke. Oskar har fått färg idag. Han har inte bränt sig i solen men det finns en lyster om honom.

Kvällen har varit ljum. Vi åt middag uppe hos mormor och på vägen hem kändes luften knappt mot mina bara armar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar