fredag 18 juli 2014

Sommarmarknad

Tomelilla sommarmarknad. Varmt, varmt, varmt. Sol, sol, sol. Och så massor av folk. Bussen från Lund till Tomellilla var så full att det inte fanns sittplatser till alla. Då hade det dessutom gått en extra buss för de som bara skulle till Sjöbo (där det förresten också var marknad igår).

Jag hade ett mål med marknaden och det var att köpa två skärp. Mission accomplished! Jag hade också en förhoppning om att hitta en solhatt men där gick jag bet. De obligatoriska munkarna inhandlades också. De var så färska att de var så varma att de nästan inte gick att hålla i. Goda var de naturligtvis också.

Oskar var inte på bästa humör i början - och inte jag heller, ska erkännas. Han ville ha det ena och det andra och jag sade nej. Jag sade speciellt nej, när han ville ha en pistol. Han ville också ha en grävskopa. Det kunde jag tänka mig att köpa men jag försökte förklara för honom att vi kunde vänta lite, se vilka alternativ som fanns att välja på. Trodde jag verkligen att en 4,5-åring bryr sig om sådant? Det gjorde jag men det gör inte min 4,5-åring i alla fall. Mormor erbjöd sig att köpa den grävskopa Oskar bespetsat sig på och Oskar skyndade sig att visa vägen för mormor.

Det bästa minnet från gårdagen var när Oskar kom springande längs marknadsgatan med en stor, vit plastkasse i händerna. Han log ett stor leende och ropade på mig. I påsen låg kartongen med hans grävskopa. Lyckan var total! Senare ville han också ha en pinwheel och det fick han också.

Gustav hade inga önskemål mer än en klubba. Jag måste lägga på minnet att Gustav har ett önskemål att få uppfyllt innestående.

Lunch intog vi i en skuggig sluttning alldeles i närheten av utomhusbadet. Det var gräsunderlag. Det var skugga. Det passade som plats för att äta lunch.

När man är iväg en hel dag, finns det en sak som ibland kan vara bekymmersam. Man måste emellanåt use the restroom, som min svägerska säger. Igår löste vi det genom att gå till Tomelilla bibliotek. Det var ett trevligt besök. Det fanns en utställning med målningar av Pushwagner. Underbara färger!

Hemresan företogs på ett mycket fullt tåg. När tåget kom till Hyllie och Malmö C tänkte jag att det finns inte en chans att få in alla dessa människor utan att ta fram ett skohorn. Tåget blev också stående i Citytunneln en stund innan det kunde rulla in på Malmö C. Det tyckte barnen var sådär roligt men jag hade smörgåsar och lite dricka att distrahera dem med.

Att lägga på minnet för framtiden: PMS, stekhet sommardag och småtrotsig 4,5-åring är ingen bra kombination. Den är faktiskt riktigt usel. Mina annars tappra försök att åtminstone ge sken av att vara en pedagogisk förälder gick upp i rök fortare än kvickt.

1 kommentar:

  1. Humör eller inte humör, vi hade riktigt trevligt. Jag tyckte det var en prestation att hålla ihop en så disparat grupp på nio personer denna varma och folkfyllda dag. Och jag kommer också att ha ett hemligt samtal med Gustav angående innestående present.

    SvaraRadera