tisdag 28 juli 2015

Det astronomiska uret

Idag gjorde vi bara en kort liten utflykt till Lunds domkyrka för att titta på det astronomiska uret. Det var flera år sedan jag såg uret spela och jag kan inte minnas att jag hört någon berätta om det innan. Men det fick jag höra idag.

Uret kom till domkyrkan på 1400-talet och under åren förföll det. Uret som finns i domkyrkan idag är restaurerat och stod klart 1923.

Det astronomiska uret visar tiden. Det visar månens faser, gryning och skymning i Lund samt var i zodiaken solen befinner sig. Högst upp finns två riddare, som slår ihop sina svärd varje timme.

Två gånger om dagen spelar orgeln i uret In Dolci Jubilo och de tre vise männen presenterar gåvor till Jungfru Maria och Jesusbarnet.

Längst ner sitter Kronos och pekar på dagens datum.

Oskar tyckte att det var spännande att se uret och han satt tyst och lyssnade på både den engelska och den svenska informationen, som gavs innan uret började spela. Gustav ville inte se uret spela. Han tycker inte om riddarna högst upp på uret. Han valde att gå ut utanför domkyrkan och vänta där tills allt var över.

När vi gick ut ur kyrkan undrade Oskar varför männen (=de tre vise männen) gick förbi kvinnan (=Jungfru Maria). Jag antar att vi får återuppta läsningen i Barnens bibel, så att vi kommer till Nya Testamentet. Vi har bara hunnit till Moses ännu så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar