onsdag 1 juli 2015

Två sjalar


Under årets första halvår har jag stickat två sjalar. Egentligen är det fyra men den första har jag redan skrivit om och den andra är så nyfärdig att jag inte har varken spänt upp den eller fotograferat den än.

Det var redan i december förra året, som jag gav mig i kast med att sticka en Dreambird. Den är stickad i garnet DROPs Baby Merino och stickor 3,5 mm. Jag gjorde 20 fjädrar. Jag köpte fyra nystan av basfärgen och om jag minns rätt så blev det ungefär ett halv nystan över. Av de andra färgerna gick det åt ett halvt nystan vardera.


Sedan länge har jag varit mycket förtjust i ett Zauberball-garn. Färgerna i det påminner mig om blommande äppelträd och jag har under en tid sett framför mig att det skulle vara ett utmärkt garn att sticka en Pyttipanna av. Det gick åt ett knappt nystan till min sjal. Jag stickade 41 uddar. Vilken storlek på stickor jag använde har jag inte antecknat. Jag antar dock att jag använde samma storlek, nämligen 5 mm, som det står att läsa om i Garnomera-bloggen.


1 kommentar: