fredag 10 juli 2015

Från Måryd till Skrylle

Redan i maj planerade pappa och jag att vi under sommaren skulle ta bussen till Måryd, gå till Skryllegården och ta bussen hem därifrån. Idag var det dags. Vädret var lurigt. Molnigt, mycket blåsigt och regnet hängde i luften. Men det blev perfekt promenadväder! Några få regndroppar men i övrigt uppehåll.

Bussen tog oss på en sightseeingtur från Lund till Måryd, via Sjöstorp, Dalby Söderskog, Skrylle, Torna Hällestad och trollskogen. Smala vägar och det gick inte fort. Jag vet inte hur det var möjligt för bussen att möta annan trafik (två bilar totalt) på de smala vägarna men det gick.

Vi hoppade av bussen på en slingrig grusväg nära Måryds parkering. Morfar hade med sig gifflar från Pågen och vi började vår utflykt med att mumsa på att par av dessa gifflar. Sedan gick vi den vanliga slingan i Måryd och därefter bort till det gamla vattenfyllda stenbrottet.

Skryllegården ligger på andra sidan det gamla stenbrottet och för att komma dit är det brant uppför. De andra tog den kortaste vägen medan jag valde att utnyttja mekanikens gyllene regel: Det du vinner i kraft förlorar du i väg. Jag gick serpentinvägen upp och trots att vägen var längre, var jag först uppe.

Det tog inte mer än 75 minuter att gå vår tur. Det gick betydligt snabbare än jag trodde att det skulle göra. Det är bra att veta inför framtiden. Det är fullt möjligt att köra antingen till Måryd eller Skryllegården och sedan gå tur- och retur.

1 kommentar: