fredag 3 juli 2015

Fantasi och kreativitet


Hela eftermiddagen igår lekte barnen tillsammans med Oskars järnväg. Det började med enbart BRIO och till det lades LEGO och LEGO Duplo samt kaplastavar. Fantasin är ett underbart redskap i leken.

På väg hem från Emporia, sade Oskar att han ville ha en järnvägsövergång till sin järnväg men han saknade bommar. Jag föreslog att han kanske kunde använda kaplastavar och det gjorde han. Sedan fortsatte kreativiteten att flöda.

En stund senare ville han ha en tunnel till järnvägen, så då byggde han sig en tunnel.

Så småningom kom en tsunami och orsakade stor förödelse. Där någonstans avstannade leken och jag frågade Oskar om de skulle leka vidare. Om inte, så ville jag att de skulle plocka undan efter sig. De ville ha järnvägen kvar och hjälptes åt att bygga upp den igen. Jag hörde att de pratade om en triangel men förstod inte vad det handlade om. När jag kom ut i vardagsrummet förstod jag. De hade byggt stationen Triangeln av kaplastavar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar