onsdag 1 juli 2015

Lekplats i repris


Idag för ett år sedan, gick vi till den stora lekplatsen på Linero för första gången. När vi vaknade i morse och dagen inte hade några direkta planer, föreslog jag barnen att vi skulle gå dit igen.

Det har varit en alldeles fantastisk sommardag. Solen har strålat från en blå himmel, emellanåt har det inte synts minsta lilla moln. Värmen har kommit och de ska bli varmare dagarna framöver. Var sin flaska med vatten packades därför inför vår lilla utflykt.

Det är nästan konstigt att tänka sig att där Östra Linero idag ligger var det för tjugo år sedan åkermark, Det byggs fortfarande nya hus och Oskar tycker att det är så spännande att se alla lyftkranar. Idag var det dock en skylift som han fann mest fascinerande.


Det fullkomligt kryllade av barn på lekplatsen. Jag gissar att det var ett fritidshem, som hade kommit dit. De hade med sig en grill för att fixa lunch till alla barnen. Det var en riktigt smart grej. De hade tagit ett underrede till en gammal barnvagn och på det hade de fäst grillen, en sådan där som ser ut som en halv tunna. Riktigt smart.

Gustav och Oskar lekte i närmare en timme. En del av den stora träkonstruktionen är formad som en båt och jag behöver väl knappast säga att det snabbt blev deras Titanic. Jag försökte förgäves hitta en skuggig plats för att sitta och läsa. Det lyckades alltså inte och nu ikväll är jag ilsket röd där halsen övergår i höger axel.

När det var dags att gå hem, tog vi vägen om mormor. Vi passerade en annan lekplats, där det fanns ett klätternät, Varken Gustav eller Oskar tycker om det här med att klättra. Gustav berättade att han inte tycker om höjder. Han klättrade så högt han kände sig bekväm med och stannade. Jag frågade om han kunde tänka sig att klättra "ett steg" till. Jag tänkte att det är bra att utmana sig själv. Och det gjorde Gustav men sedan hade han fått nog.


Hos mormor åt Oskar ost och Gustav åt kalkon och därefter gick vi hem och fixade lunch.



1 kommentar:

  1. Med ost och kalkon kommer man långt. Inga bullar i momos frys.

    SvaraRadera