torsdag 19 december 2013

Hur mycket skånska?

I bilen på väg hem från fritids sjöng Gustav för mig och Oskar. Han sjöng:

Du skåning, du skåning,
i morgon får du äta gröt
Doppa den i honing
så blir du tjock och fet.

Det är en sång de sjunger i skolan. Gustav gjorde tappra försök att få till en riktig skånsk dialekt och det fick mig att fundera över hur mycket skånska han faktiskt talar? Det lät konstigt när han härmade den skånska dialekten. Men viss måste han väl tala skånska?

Jag har svårt att fälla något avgörande i den frågan. Jag kan säga så mycket att han inte talar en utpräglad skånska. Jag tror att jag talar mer skånska än vad Gustav gör.

Att JAG talar skånska tycker jag inte att det råder någon tvekan om. Trots det har jag fått höra av en del av mina elever att jag minsann inte alls talar skånska. Allting är relativt, brukar man säga. Jag har elever som talar en skånska som jag emellanåt inte förstår alls.

1 kommentar:

  1. det finns skånska och skånska, det är en sak som är säker. det är klart att du talar skånska, men inflytanden från utbildning och vistelser i icke-skånska områden har slipat av den. fast, Torgil har förstås alltid haft mer skånska än du, trots precis samma förutsättningar, utom att hans utbildning försiggick i Lund helt och hållet.

    SvaraRadera