lördag 21 december 2013

Kock vs bagare

Jag gillar inte att laga mat. Jag tycker att det är jättekul att baka. Matlagning känns som om det kan göras lite på en höft. Bakning kräver noggrannhet. Det är därför jag helst gör det senare.

Idag har jag utmanat mig själv på matlagningsområdet. Jag hade en fläskytterfilé som jag skulle göra något med. På ICAs hemsida hittade jag ett recept från Buffé på en kryddmarinerad filé, som lät jättegod. Till den planerade jag att göra hasselbackspotatis och en sås. Logistiken att få allting färdigt samtidigt gav mig huvudbry.

Filén blev riktigt god och trots problem med stektermometern blev den perfekt tillagad (om jag får säga det själv). Jag gned in köttet med en blandning av sesamfrö och pepparmix och brynde det innan det var dags för ugnen. När köttet var färdigt, skivade jag det och hällde över en marinad, som var gjord på olja, soja, balsamvinäger, vitlök, färsk ingefära och pepparmix. Så gott! Hasselbackspotatisen blev också mumsig. Barnen är nog av annan uppfattning. De smakade inte alls på maten utan åt morötter och röd paprika.

Medan jag lagade maten funderade jag på hur många gånger i mitt liv jag har tillagat en hel köttbit i ugnen. Jag vet med säkerhet att jag har gjort en lammstek en gång för snart tjugo år sedan men det är nog allt som finns på mitt stek-CV. Kanske vågar jag mig på det igen efter dagens framgång även om jag tycker att det är lite läskigt att ta i kött.

Bakat har jag också gjort idag. Det blev sådär. Brownies och jag har inte riktigt funnit varandra än men eftersom brownies är så gott så tänker jag fortsätta att öva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar