söndag 29 december 2013

Julafton. Juldagen. Annandagen.

Julafton kan sammanfattas med ett ord: LEGO.

Barnen fick LEGO av mig på förmiddagen och av sin pappa på eftermiddagen. Gustav byggde ihop det mesta men Oskars helikopter tog jag itu med. Han har ännu inte tålamodet att följa anvisningarna och bygga själv. LEGO är verkligen en favorit. Övriga julklappar fick inte mycket uppmärksamhet under själva julafton.

Det dröjde faktiskt ända till en bra bit in på förmiddagen på juldagen innan barnen skänkte en tanke åt de surfplattor, som deras pappa köpt till dem. Jag hade ägnat julaftonskvällen, efter att barnen somnat, till att ladda plattorna och fixa med föräldrakontrollen. Det är fascinerande att se hur snabbt barn fattar hur tekniska prylar fungerar!

Efter någon timme med plattorna fortsatte utforskandet av årets klappar. Vi tittade på en Mamma Mu-DVD samt på några avsnitt av Teskedsgumman. Juldagen var en otroligt lugn dag. Vi kom inte ens ur pyjamasen.

På annandagen fanns det fortfarande klappar att bekanta sig med. Jag spelade Fia med knuff med barnen och det var en upplevelse, om jag ska uttrycka det snällt. Det här med regler är inte så viktigt för en snart 4-åring. Vi spelade även memory och där slår barnen mig lätt på fingrarna. De är fenomenala på att minnas var "rätt" bricka ligger.

På kvällarna har Gustav läst i sin kartbok för äventyrare och nu ikväll fick vi en möjlighet att titta i boken som heter Min första stjärnbok.

2 kommentarer:

  1. Det är så härligt med dom här dagarna som man kan slappa på. Älskar dom.

    SvaraRadera
  2. Linn fick "Kartbok för äventyrare" i julklapp men än så länge är det den engelska ordboken som är stor favorit, hon övar sig inför resan till Orlando till hösten

    SvaraRadera