söndag 15 december 2013

Julkänslan ökar


Barnen kom hem i förmiddags och vi har haft en fullspäckad dag. Först på agendan stod lussekattsbak och jag har letat fram ett nytt recept i vilket det ingår kvarg. Det blev en helt fantastisk deg. Barnen var inte lika begeistrade av degen men tyckte i stället att det var fantastiskt hur degen blev så gul av röd saffran.


Trots att jag använde mer mjöl än vad
receptet angav blev degen lite kladdig och
det var inte helt enkelt att forma lussekatterna. Barnen kämpade på och var nöjda till slut. Oskar tyckte att det där med
jäsning var ganska onödigt. Det gör ju att
det tar så lång tid innan man får smaka.

Efter bakning hittade jag lite mer energi ... någonstans ... fråga mig inte var ... och tog itu med julgranen. Det faktum att den låg i tre stora svarta sopsäckar på golvet i vardagsrummet kan ha något att göra med att jag uppbådade energi. Ljusslingan var en trevlig ny bekantskap, förvånansvärt lätt att få på plats. Barnen hjälpte mig att bestämma var de olika dekorationerna skulle vara.

Naboo, en planet från LEGO Star Wars, hänger också i granen. Den är rund. Den har ett snöre med ögla. Alltså kan den vara i granen, tyckte Gustav. Något glitter har jag inte men jag tycker inte att det behövs.


Att fotografera granen är alltid lika hopplöst svårt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar