fredag 13 december 2013

Luciafirande

Oskar, julen 2011

Det blev inget luciafirande med mina egna barn idag men jag fick se ett fint luciatåg på jobbet. Elever från årskurs nio hade tillsammans med sina musiklärare satt ihop ett mycket bra framträdande. Jag blir alltid så imponerad av elever, som mitt i den osäkra tonårstiden ställer sig inför alla skolkamrater och lärare och sjunger solo - och gör det så bra!

För någon dag sedan kunde man läsa i Expressen om en skola, som förbjöd både tomtar och pepparkaksgubbar i sitt luciatåg. Man ville ha ett traditionellt luciatåg med endast en lucia, tärnor och stjärngossar. Skolan gjorde sedan en pudel.

De som hade sådana önskemål på den skolan hade nog satt luciakaffet i halsen om de fick se min skolas luciatåg. Det fanns inte en stjärngosse att beskåda men väl några traditionella tärnor. Men det fanns även tärnor i kortkorta vita klänningar. En tärna hade änglavingar. Det fanns tre storskäggiga herdar samt ett gäng tomtar och pepparkakspojkar/-flickor. När jag tänker efter, så fanns det även en hare.

Sångerna var inte heller inom det traditionellas ram men det var vackert och stämningsfullt. Mycket lyckat, helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar