tisdag 31 december 2013

Läsdagbok 4:e kvartalet 2013

Oktober
  • Lillebror och Karlsson på Taket av Astrid Lindgren
  • Pippi Långstrump av Astrid Lindgren

November

  • A question of blood av Ian Rankin
  • Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg
  • Midvintermord och andra kriminalhistorier av M-A Knutas & A Nyberg (red)
  • I namn av de mina av Martin Gray (orig. titel: Au nom de tous les miens)
  • Vad är det som kliar? Parasiter - dokument inifrån av Nicola Davies (orig. titel: What's eating me?)

December

  • Happy Holiday av Bodil Sjöström
  • Handen : ett fall för Wallander av Henning Mankell
  • En orolig grav av Elly Griffiths (orig. titel: A dying fall)
  • Bad boy av Peter Robinson (orig. titel: Bad Boy)
  • Mörka domäner av Val McDermid (orig. titel: A Darker Domain)


Det blir fortfarande mycket barnböcker men jag har även tagit mig tid för egen läsning de senaste månaderna. På barnbokssidan hittade vi en fantastisk bok på biblioteket i november. Den handlar om parasiter och heter Vad är det som kliar? Faktaspäckad men ändå lättläst. Gustav tyckte mycket om den och det gjorde även jag. Boken tog upp både endo- och ektoparasiter och deras livscykler och överlevnadsstrategier.

En annan stark läsupplevelse var Göran Rosenbergs Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz. Det är berättelsen om Rosenbergs föräldrar, deras upplevelser under Andra världskriget, hur de kom till Sverige och etablerade sig här. Det var inte helt lätt att komma in i boken men jag är så glad att jag inte gav upp.

Totalt läste jag 41 böcker under 2013 (att jämföras med 45 böcker under 2012).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar