tisdag 23 juli 2013

Botaniska trädgården i Lund...


... eller Botan, som jag hellre säger. Där hamnade vi idag. Inte alls planerat men mycket trevligt. Solen fortsätter att stråla över oss och vi passar, trots hettan, på att vara ute så mycket som möjligt. Det gäller att ta tillvara på de vackra dagarna och njuta.


Botan är ett sådant ställe som borde besökas oftare. Det är en oas mitt i staden. De stora gräsmattorna bjuder in till picknick och det finns också ett café. Där har jag inte varit men jag har sett att andra bloggar om det och det verkar vara mycket värt ett besök.

Jag misstänker att även Botan påverkas av värmen och torkan. Maken och jag sade i stort sett i mun på varandra att vi skulle ha åkt hit tidigare på säsongen. Då måste det ha varit ännu vackrare än vad det var idag.


Innan vi besökte till Botan hann vi med att äta glass på Glasskulturen. Det är nästan ett måste om man är i centrala Lund en sommardag. Kanske inte världens mysigaste ställe men mycket god glass. Jag valde Daimcocos och Toblerone idag, ett val som jag är nöjd med. Oskar åt och åt på sin strut med jordgubbsglass. Det var som om den aldrig tog slut, som om den blivit glassarnas motsvarighet till Särimner.

Det var, som sagt, inte alls planerat att vi skulle in till Lund idag. Vi hade ett ärende i Tomelilla strax efter klockan tio i förmiddags och det var snabbt avklarat. Sedan tittade vi på varandra och undrade "Vad gör vi nu?" Det blev Biltema och sedan glass och Botan. När vi kom hem, lekte barnen med vatten i trädgården i ett par timmar och vips så är den här dagen också slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar