torsdag 11 juli 2013

Första paret vantar


Mina Chevalier mittens är färdiga. Roliga och lätta att sticka. Jag ser nästan - men bara nästan - fram emot vintern så att jag kan använda dem.

Både mönster och garn fick jag av Linda. Mönstret finns att hitta på ravelry.com. Vantarna är stickade med stickor 3,5 mm och jag använde två nystan av garnet DROPs Lima. Jag tog bort två upprepningar av mönstret - en på nedre delen och en på övre delen - för att garnet säkert skulle räcka. Jag har små händer så vantarna blev alldeles perfekt lagom till mina händer.

Garnet DROPs Lima är ett alldeles ljuvligt garn. Tjockt, mjukt och det känns varmt. Det består av 65% ull och 35% alpaca. Ett nystan väger 50 g och innehåller ca 90 m garn.

Eftersom det är så mycket flätor på vantarna, kändes det besvärligt att sticka dem med fyra strumpstickor. Det var ett gyllene tillfälle att pröva på magic loop, vilket innebär att vantarna stickas med rundsticka men lång kabel. Det var mycket smidigt och fungerade till och med på tummen. Jag är helt såld på magic loop.

Jag kommer att sticka flera par av en här vanten men till nästa par ska jag pröva att gå upp till stickor 4 mm och jag kommer att köpa tre nystan garn.


2 kommentarer:

  1. Det där med rundsticka hann jag också upptäcka, innan jag la av att sticka på 90-talet. Rundsticka är också skonsamt mot axlarna, eftersom man slipper balansera de långa stickorna. - Vantarna kändes mycket behagliga, jag fick prova dem i går!

    SvaraRadera