tisdag 2 juli 2013

Ut och springa

Jag har nog blivit lite galen ... eller bara inspirerad av makens träningslust ... men ikväll har jag varit ute och sprungit för första gången sedan vi bodde i Fors 2001.

Jag hittade ett träningsprogram i RunKeeper. Det är för nybörjare och ska på åtta veckor mynna ut i att springa ett 5 km-lopp. Något sådant lopp har jag inte planerat men 5 km vill jag kunna springa.

Idag var det dags för det andra passet i träningsupplägget. Det började med 5 minuters uppvärmning, vilket innebar rask promenad för min del. Sedan följde 1 minuts löpning, 1,5 minuts rask promenad, 1 minuts löpning, 1,5 minuts rask promenad och så vidare tills jag hade sprungit 8 x 1 minuter.

Det kändes härligt att genomföra träningspasset precis som jag hade planerat. Jag orkade springa allt jag hade föresatt mig att springa, d v s alla åtta intervallen, och dessutom sprang jag snabbare under de sista intervallen än under de första.

På torsdag ska jag ut och gå/jogga 2,4 km.

1 kommentar: