söndag 7 juli 2013

Tigerkaka och onda ögat

Oskar har precis kommit hem från en övernattning hos mormor och Jost. Han sitter i köket och pratar med sig själv. Han har väldigt roligt verkar det som. Han skrattar emellanåt. Han lever sig verkligen in i sin monolog med olika röstlägen och ibland viskar han och ibland talar han mycket högt.

Han äter också tigerkaka. Den bakade han tillsammans med Jost tidigare idag och Jost skickade med honom halva kakan hem. Jag har frågat om jag kan få smaka lite. Det går inte alls för sig, enligt Oskar, som blänger ilsket på mig, när jag frågar och lägger handen på kakan och säger: Den är MIN!

Det gick bra att sova borta. Oskar sov i tio timmar utan att vakna. Idag har han åkt buss. Det blev två hela varv med 6:an i Lund. På andra varvet blev han lite trött så han märkte liksom inte att mormor ledsagade honom av bussen. Det märkte han först när de gick från busshållplatsen och då blev han ledsen - länge!

Gustav är fortfarande hos morfar. Det blir två nätter på bortaplan för Gustavs del. Jag pratade med min pappa vid halv tre-tiden idag och då hade han 19000 steg på sin stegräknare ... och alla dessa stegen och mer därtill har även Gustav gått.

I morse följde Gustav med morfar på morgonpromenaden som tar en dryg timme att gå. Sedan hade de åkt till Emporia och varit uppe på taket en lång stund och sedan i en leksaksaffär, också det en lång stund. Därefter gick de hem till morfar och det är en ordentlig promenad. På vägen passerade de Kroksbäckskullarna och Gustav hade sprungit upp på minst tre av dem. De har även hunnit med lekplatslek.

Det blir väldigt tyst i huset, när barnen inte är hemma. I förmiddags var maken och jag i Halmstad för att maken skulle delta i ett triathlon. I bilen på vägen hem slog det mig att jag under tävlingen inte hade tänkt på barnen. Först fick jag dåligt samvete men efter en stunds funderande kom jag fram till att det kanske ändå är ganska sunt att kunna koppla bort barnen från tankarna en stund då och då. Dessutom ser jag det som ett tecken på att jag känner mig trygg med att de har det bra hos mormor och morfar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar