tisdag 2 juli 2013

Klosters kyrka


Från vårt hotellrum hade vi utsikt över Eskilstuna stadspark och Klosters kyrka. Barnen var båda två nyfikna på kyrkan så den blev ett naturligt stopp på (om)vägen från Munktellmuséet till hotellet.


Kyrkan har två torn och både maken och jag undrade om det är en domkyrka. Eskilstuna har varit ett stift, inrättat på 1100-talet men har sedan dess slagits ihop med Strängnäs stift. Jag blir allt förvånad, när jag nu läser om Klosters kyrka och får veta att den invigdes i maj 1929. Jag är förvisso inte bevandrad i arkitekturhistoria men jag tycker att den ser äldre ut. Det är även överraskande att det byggdes nya och stora och pampiga kyrkor så pass sent i tiden.


Kyrkans läktarorgel är från 1973 och är byggd av A Magnussons orgelbyggeri. Den har fyra manualer och 50 stämmor. Kyrkan har även en kororgel, byggd av Walter Thür, och den har 32 stämmor fördelade på två manualer.


Barnen tyckte att kyrkan var fin och de höll sig till mina förhållningsorder att i kyrkan springer man inte och man skriker inte heller. Barnen fick tända var sitt ljus för farfar innan vi lämnade kyrkan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar