tisdag 16 juli 2013

Så var det avklarat...


... besöket på Emporia. Dit behöver jag inte åka igen i brådrasket. J hade rekommenderat att vi skulle ta med kompass och nu förstår jag vad han menade med det.

En anledning att åka till Emporia var att barnen skulle få åka tåg. Det blev buss till Lund och sedan tåg därifrån till Hyllie. Det är en väldig speciell känsla att åka i tunnel under Malmö och passera stationen under Triangeln. Barnen kommer att ta detta som en självklarhet, något som alltid har funnits, medan jag tycker att det känns lite främmande.

Det är också en underlig känsla att komma till Hyllie och se Hyllie vattentorn stå där alldeles i närheten av Emporia och Malmö Arena. När jag var liten, innebar ett besök vid Hyllie vattentorn att man åkte bil ut på landet.

En andra anledning att åka till Emporia var att vi skulle gå till leksaksaffären Hamleys och titta på en Death Star, som ingår i LEGO Star Wars-serien. Gustav var vår guide. Han visste att vi skulle gå in i det gula huset (=Emporia), när vi kom ut från stationen. Sedan skulle vi åka den gula rulltrappan upp och sedan gå upp för den gröna trappan. Då kommer man ut på taket och det ska jag berätta mer om senare. Från taket skulle man åka den blå rulltrappan ner några våningar och, se där, då kom vi direkt till leksaksaffären.


Och Gustav hittade till Dödsstjärnan på en gång. Den stod på samma ställe som när han var där med morfar för ett tag sedan. Någon sådan lär vi inte köpa. Den kostar 4499 kr och lådan med byggsatsen är stor och så tung att Gustav knappt orkar lyfta kartongen.

Den tredje, och för mig främsta, anledningen att åka till Emporia var för att gå ut på taket och se takparken. Det blev dagens stora behållning! Så jättefin! Den lär vara 27 000 kvadratmeter till ytan och det har byggts upp kullar, som bland annat täcks av sedum- och gräsytor. Om jag skulle få för mig att åka till Emporia igen så vore det för att ta mig god tid att titta på och njuta av takparken. Kanske till våren, eftersom det ska finnas krokus och tulpaner i takträdgården.

2 kommentarer:

  1. Åh, att besöka takträdgården är faktiskt den enda anledning jag kan komma på som är vettig för att åka till Emporia. :) Det ser riktigt häftigt ut!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag gillar också Addis stickor! Mina favoriter är rundstickorna som heter Lace, för de har extra långa och spetsigaspetsar på sina stickor och det är bra till mycket mer än lace om man säger så. :) Just nu stickar jag flerfärgsstickning på dem och det går finfint. Bra glid!

    SvaraRadera