tisdag 2 juli 2013

Munktellmuséet


När vi hade lekt klart på temalekplatsen i Rinmansparken, gick vi och åt lunch. Därefter hade jag inte helt klart för mig vad vi skulle göra. Kvällen innan hade jag varit ute och gått en promenad och sett något som kallades för Munktellstaden. Jag ville gå dit och se vad det kunde vara men vi kom aldrig så långt. Jag fick, på håll, syn på en skylt - Munktellmuséet - och styrde kosan ditåt. Och det visade sig vara ett lyckosamt beslut.

På Munktellmuséet kan man få uppleva svensk industrihistoria. Fokus ligger på olika sorters maskiner. Den första svenska traktorn från 1913 finns där. Barnen, och speciellt då Oskar, blev helt saliga. Det fanns en stor maskinhall med traktorer, väghyvlar, skogsmaskiner, grävskopor - och det var tillåtet att klättra upp i dem. Det var däremot F-Ö-R-B-J-U-D-E-T att ramla ner från dem! Det stod så på skylten.


Det fanns en skogsmaskin i maskinhallen. Jag berättade för barnen att jag har kört en sådan, att den var mitt arbetsredskap (i övningssyfte) en eftermiddag. Jag är inte säker på att barnen trodde på mig men det är helt sant. Gustav såg mycket skeptisk ut.


Den här lokomobilen startade en i personalen till barnens stora förtjusning. Den rullade inte iväg men det var ändå hjul som snurrade och andra delar som rörde på sig. Jag fick intrycket att alla som arbetade på muséet i lördags eftermiddag var pensionerade farbröder med ett stort intresse för alla maskinerna. Mannen, som startade lokomobilen, sade till och med att muséet var ett gubbdagis, givetvis sagt med glimten i ögat.


De stora montrarna med allsköns modeller av olika traktorer, grävskopor med mera fångade Oskars intresse. Han blev riktigt förgrymmad på mig, när jag inte öppnade skåpen så att han kunde leka med bilarna.

Har du vägarna förbi Eskilstuna rekommenderar jag ett besök på Munktellmuséet. Barn under 10 år går in gratis. Vuxna betalar 50 kr och det är helt klart värt 50 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar