söndag 21 juli 2013

Födelsedagsfirande


Igår var det min mammas födelsedag. Facebook påstår att hon fyller .... nej, de behöver jag inte nämna men jag har svårt att förstå/acceptera att Facebook faktiskt har rätt. Vi hade bjudit hit mamma och J och min pappa för att fira födelsedagen hemma hos oss.

Oskar hjälpte mig att baka surdegsbröd på förmiddagen och han skulle även ha varit med och bakat födelsedagskakan men det hände sig så att han var och handlade med sin pappa just när kakan bakades. Jag bakade en bärcocoskaka. Jag vet inte vad den heter egentligen men jag kallar den för det. Det är en sockerkaka (på ett ungefär) som, när den är färdig, får en topping av hallon och blåbär och ett cocosglasyrtäcke och så gräddas det kort i ugnen. Det var länge sedan jag bakade den kakan och jag hade glömt bort hur god den är.

Det blev kräftor, surdegsbröd och ost till förrätt. Till varmrätt hade Mats grillat benfria fläskkotletter och till det hade vi färskpotatis, kokt broccoli, bearnaisesås och en grönsallad. Bärcocoskakan med vaniljsås blev efterrätten. Min pappa hade med sig jordgubbar, som åts med vispgrädde. Det vore synd att säga att vi var hungriga efter allt det där.

Jag gav mamma tre garnnystan med löftet att det ska bli ett par vantar av garnet ... och jag har börjat sticka på vantarna nu ikväll. Barnen hade valt ut en egen present till mormor. Det var en lektunnel till Svante och Noomi, mormors katter.

2 kommentarer:

  1. tunneln är apterad, och jag vet att katterna har varit inne i den: de små matprickarna har försvunnit ...

    SvaraRadera
  2. Hihi, det var söta höns ni sett! :)

    Kakan ser helt gudomlig ut, jag tror att jag måste försöka mig på något liknande.

    SvaraRadera