torsdag 11 juli 2013

Dumma dej

Nej, så heter den ju inte. Den heter Dumma mej 2 och den filmen har barnet sett på bio idag tillsammans med sin far. Den första filmen har vi hemma på DVD och den har gått varm. Barnen tycker mycket om den. De tycker om precis allting som har med Dumma mej-filmerna att göra.

När affischerna om Dumma mej 2 kom upp, uppmärksammade barnen snabbt detta. De hade falkögon, när vi var ute, och ropade högt DUMMA MEJ så fort de fick syn på en affisch. Gustav noterade att det stod 26 juni på affischerna och han trodde att det var enda dagen man kunde se filmen. Den 27 juni konstaterade han att vi hade missat den ... och lyckan var stor, när vi förklarade hur det fungerar med bio.

Den senaste veckan har det varit nedräkning inför dagens biobesök. Det var Gustavs andra biobesök och Oskars allra första. Första gången Gustav var på bio var i februari förra året då han och jag gick och såg Mästerkatten. Jag var inget vidare biosällskap, febrig och med lunginflammation (men det visste jag inte då), och jag sov mig igenom större delen av filmen. Något sådant gjorde Gustavs biosällskap inte idag.

Det visade sig att Oskar var för lätt för att sitta i biostolen. Den fällde ihop sig! Men maken fanns en lösning. Eftersom jag inte var där, så vet jag inte exakt hur det gick till men han hittade "en röd sak som de samlar saker i" och den vände han upp och ner och satte Oskar ovanpå den "ute på golvet". Oskar var jättenöjd och satt där tills det var ungefär tio minuter kvar av filmen. Då ville han sitta i pappas knä.

Det var två mycket nöjda barn och en nöjd make jag hämtade upp efter filmens slut.

2 kommentarer:

  1. det var ju skönt. man vet aldrig hur de små liven tar sådant vi tycker är hur naturligt som helst

    SvaraRadera
  2. Nöden är uppfinningarnas moder sägs det ju :-)

    SvaraRadera