onsdag 24 juli 2013

Haruni nummer 2


Idag blev min andra Haruni helt färdig! Ett tag kändes den som ett evighetsprojekt men färdig blev den. När en Haruni ska avmaskas, kan man välja mellan att göra en virkad avslutning eller en i-cord-avslutning. Min första Haruni avslutade jag medelst virkning så nu ville jag pröva på i-cord. Det är en metod som tar evinnerligt lång tid och det är så tråkigt att klockorna stannar. Jag vill påstå att den virkade avslutningen är finare, så det blir den jag kommer att använda på framtida Haruni-sjalar.

Denna rosa Haruni har jag stickat i ett garn som heter Kauni, färg JJ1. Kaunigarnet kommer i nystan som väger ca 100 g och jag beställde två stycken, eftersom jag visste att jag ville att denna Haruni skulle bli större än den första, som vägde ca 125 g.

Slutmåtten blev ca 160 x 80 cm. Jag har stickat sjalen med stickor 3,5 mm och jag har upprepat varven 17-32 i Chart A tre gånger mer än vad som anges i mönstret. Jag har inte kollat exakt hur mycket garn som gick åt men uppskattningsvis runt 150 g.

Som mest hade jag omkring 750 maskor på ett varv. Då var det svårt att låta bli att sticka fel. Det finns några fel i sjalen som jag faktiskt inte har brytt mig om att rätta till. På Online Stickcafé fick jag tipset att använda stickmarkörer mellan varje upprepning i mönstret. Vilken skillnad det blev att sticka efter det. Att jag inte tänkte på det själv!

Det där med att spänna upp sjalen är en historia för sig. Jag får det inte att fungera bra. Kanterna korvar sig. Jag kan inte sträcka ut sjalen tillräckligt så att bladen i kanten får plats. Inför den här blockningen hade jag köpt kolfiberstavar för att använda till kanterna men det förstår jag inte hur man ska göra, märkte jag. Det blev till att använda en halv miljon (minst!) knappnålar i stället. Jag har tittat på en del klipp på YouTube så till nästa gång kanske jag kan få det där med stavar att funka.

3 kommentarer:

  1. den är så fin! den jag fick ligger över mina axlar när jag äter frukost. föregångaren fick jag förresten också av dig en gång i tiden, före 1996, för då hade jag den i Skottland

    SvaraRadera
  2. Superfin och jag beundrar ditt tålamod 750maskor....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är så vansinnigt rolig att sticka. Jag ska göra en till, en tredje, men den kommer inte att bli lika stor.

      Radera