tisdag 13 september 2011

Bokklubbar

Återigen frågar jag mig varför jag går med i bokklubbar? Jag köper ju ändå aldrig någonting ur medlemstidningen, eftersom det går att få tag på böckerna till en lägre kostnad på andra ställen. Det jag använder medlemstidningen till är att få tips om böcker att läsa.

Men inte ens det kan jag använda som ursäkt för att jag är med i bokklubben Gondol. Under snart ett års tid har jag varit medlem och fått hem medlemstidningen i brevlådan. Inte en enda bok har jag blivit lockad att läsa. Trots det har jag lyckats uppfylla köpkravet. Hur då, frågar sig vän av ordning, om jag inte hittat något jag vill ha? Jo, jag har glömt att avbeställa månadens utvalda bok.

Jag är även med i Månadens bok och måste väl snart se till att köpa några böcker så att jag kan avsluta mitt medlemskap. Det kom ett nytt nummer av medlemstidningen i brevlådan idag och jag hittade faktiskt en bok jag kommer att beställa. Den handlar om hur man slår in snygga paket.

Jag måste lära mig att säga blankt nej, nästa gång jag blir uppringd av en bokklubb som vill ha mig som medlem. Eller så får jag se till att jag är så omöjlig att den som ringt upp mig lägger på luren i örat på mig. Det har faktiskt hänt mig vid ett tillfälle. Jag blev uppringd av en bokklubb, som hade ett alldeles fantastiskt erbjudande till mig. Den första boken som föreslogs var av Håkan Nesser, som jag förvisso gillar att läsa, men jag tackade nej. Då erbjöds jag Camilla Läckbergs senaste bok. Försäljaren kunde inte tro sina öron, när jag sade att jag har läst en roman av Läckberg och att det räcker och blir över för min del. Försäljaren blev så perplex att hon lade på luren utan att ens säga "hej då".

1 kommentar:

  1. Haha, jag älskar telefonförsäljarna som berättar att dom har ett exklusvit erbjudande bara till mig, när jag hör det vill jag svara - Kiss my a**.... Men det är jag ju alldeles för väluppfostrad för att göra, har dessutom blivit så diciplinerad att jag numera lärt mig säga Tack men nej tack... Böcker köper man ju trots allt så mkt billigare hos näthandlarna

    SvaraRadera