måndag 19 september 2011

Planeringsdag på förskolan

Det var planeringsdag på förskolan idag. Barnen var hemma med mig. Efter frukost satte vi oss i bilen för att åka till CityGross i Staffanstorp för att handla. Gustav deltog med liv och lust. Han hjälpte till att hitta de saker som stod på min inköpslista, plocka från hyllan och lägga i kundvagnen och senare på bandet i kassan.


När vi kom hem, bakade vi bagels. Båda barnen var med i köket och hjälpte till med att smula jäst och se till att degvätskan fick rätt temperatur. Oskar blev rädd för hushållsassistenten men det gick snabbt över. Han tappade överhuvudtaget ganska snart intresset för bagelbaket. Han upptäckte nämligen att han kunde stå och leka med vatten i diskhon.

Medan degen stod på jäsning, fixade jag lunch. Vi åt våfflor igår eftermiddag och då gjorde jag alldeles för mycket smet. Därav blev det våfflor idag igen. Oskar sov efter lunch och då passade Gustav och jag på att baka ut degen. Gustav fick en liten bit deg och den sysselsatte han sig med länge. Den blev välkavlad.


På onsdag eftermiddag ska vi avnjuta våra bagels. Fram till dess får de ligga i frysen. När barnen har hämtats efter förskolan, kommer en av grannarna över på fika tillsammans med sina barn.

När baket var avslutat, var jag trött och satte mig i soffan och nickade till lite. Oskars sovstund blev lite längre än jag hade planerat och det är därför han har så svårt att somna ikväll. Men när jag skriver det här, alldeles före klockan 21, så ligger faktiskt båda barnen och sover. Och jag ska snart följa deras exempel.

2 kommentarer:

  1. Å bagels var länge sen jag bakade, måste absolut göra det... någon gång :)

    SvaraRadera
  2. Någon gång låter som en utmärkt planering...

    SvaraRadera