tisdag 20 september 2011

Ett besök i sandlådan

Jag har precis varit och handlat på Hemköp här i "byn". Kunden före mig hade handlat ganska mycket. Hennes korg på hjul var full. Jag hade handlat åtta varor. När jag hade kommit igenom kassan, stod kunden före fortfarande och packade sina saker. Mina varor kom i "rännan" bredvid och jag började packa ... och då skickas nästa kunds varor ner bland mina.

Att registrera varor i kassan i mataffären går numera i ett högt tempo. Jag betalar oftast med kort och när det är klart ser jag till att kort och kvitto hamnar på rätt plats i plånboken och att plånboken kommer på plats i väskan. Det här gör jag utan onödig tidsspillan.

Sedan är det dags att packa mina varor. Om jag då råkar ut för det jag beskriver i det första stycket, då tar jag en tur ner i sandlådan. Jag hade inte mer än hunnit stoppa den första varan i min påse, när personen i kassan låter nästa kunds varor åka ner bland mina. I det läget skyndar jag mig inte alls. Barnsligt, ja visst, men jag blir sur. Det är jättebra att det går snabbt, när varorna scannas i kassan, men butikerna måste se till att det fungerar även därefter, se till att kunderna kan packa sina inköp utan att behöva rafsa ner dem i påsarna när nästa kunds varor kommer rullande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar