torsdag 8 september 2011

Bibliotekskort

Jag läste ett inlägg om ett nytt bibliotekskort på Bokhora och kom att minnas högen med lånekort från olika bibliotek som jag har samlat på mig genom åren. Jag tror inte att jag har kvar dem. Jag rensade nog bort dem för några år sedan i samband med en flytt.

Jag har haft lånekort från Stadsbibliotek i Malmö, Värnamo, Hedemora, Avesta, Umeå, Uppsala, Lund, Ludvika, Östhammar, Högsby, Mönsterås, Kalmar, Landskrona och Kävlinge. Det är i alla fall de jag minns så här på rak arm. Och de har använts F-L-I-T-I-G-T! Utöver dessa har jag haft lånekort på diverse universitets-/högskolebibliotek.

Idag är allting datoriserat, när jag lånar böcker på biblioteket. Det borde inte vara några problem att hålla reda på var en bok befinner sig, så länge den inte hamnar på fel plats i bibliotekets hyllor. Men hur gjorde man förr? När jag började låna böcker för ungefär 30 år sedan, lades mitt lånekort och kortet som fanns i fickan längst bak i boken i en apparat för att fotograferas av. Det är i alla fall det jag föreställde hände. Vad som gjordes, när jag lämnade tillbaka mina böcker minns jag inte. Hur förvarades dessa "foton" av lån? Hur sorterades de? För någon slags ordning måste det ju ha funnits för att bibliotekspersonalen skulle kunna ta reda på om en bok lämnats tillbaka eller ta reda på vem som lånat en viss bok. Hur matchades återlämningar med lån?

Det var en del minnen och frågor som väcktes av det där inlägget om ett nytt bibliotekskort.

3 kommentarer:

  1. Första gången jag lånade böcker satt biblotikarien och skrev ner lånenummer och bokens titel - för hand *född på medeltiden*
    Jag kan knappt minnas när jag var på bibblan sist, förmodligen när vi precis flyttat till Rånäs och det var -94 men besöken där var väldigt sporadiska... Numera köper vi alla böcker, bibblan känns så jobbig och tyvärr har vår inställning smittat av sig på Linn. Dom går till bibblan i skolan varje måndag men hon konstateade torrt att hon hade alla böcker hon ville ha hemma, och ville hon ha nya så var det bara att säga till pappa.....

    SvaraRadera
  2. Jag skulle inte få plats med alla böcker jag läser (och har läst genom åren)här hemma. Då hade bokhyllorna exploderat för längesen. Det där med att göra sig av med böcker har jag väldigt svårt för även om jag har blivit bättre på det.

    SvaraRadera
  3. Till oss vuxna köps de mest i pocket som jag mer än gärna drillar vidare till vänner o bekanta. Vi har sådär en fem eller om det är sex lagerhyllor ute i garaget där det trängs massa böcker men dom gör just inget annat än att trängas därute, mycke sällan som jag läser om en bok - tror bara att det har hänt en gång faktiskt och då var det Ulf Lundells "Kyssen" som jag läste om...

    SvaraRadera