söndag 25 september 2011

Om att handla på Lidl

Det är flera år sedan jag var inne i en Lidl-butik. Utbudet har inte lockat mig. Jag har sällan lyckats hitta allt jag behöver utan ett besök i någon annan butik har varit nödvändigt för att komplettera. Och systemet i kassorna var helt galet. Milslånga band att lägga upp sina varor på före kassan och inget utrymme alls efter kassan. När kassapersonalen scannat av varor, gällde det att jag snabbt som attan slängde ner allt i vagnen igen för att sedan packa i kassar.

Igår hamnade jag i en diskussion på Familjeliv om var man väljer att handla och vilka butiker man undviker. Många i den diskussionen uttryckte skepsis mot Lidl av varierande skäl men en diskussionsdeltagare höjde Lidl till skyarna. Bland annat fick jag veta att kassorna i många Lidl-butiker har gjorts om. Jag kände att jag ville skapa mig en ny uppfattning om Lidl, så jag bestämde mig för att handla där idag.

Kassorna var ombyggda men i övrigt var sig det mesta likt. På pluskontot hamnar att det är väldigt luftigt och rymligt i butiken. Inga höga hyllor. Frukt och grönsaker såg fräscha ut. Men...

Halva butiken - minst! - upptas av läsk, chips, kakor, godis, choklad, glass, frysta pizzor och krimskrams. Frukt- och gröntavdelningen var minimal. Likaså brödsektionen. Jag hade ingen omfattande inköpslista med mig och det var inte några konstiga saker på den men ändå lyckades jag inte hitta allting. Utbudet är minst sagt begränsat. Visst gjorde jag några "fynd" och jag kan möjligtvis tänka mig att titta in på Lidl då och då, om jag ändå har vägarna förbi. Men det kommer inte att bli mitt förstahandsval. Absolut inte!

4 kommentarer:

  1. Åh, jag älskar Lidl. Handlar där ofta. Jag brukar aldrig handla allt på ett ställe utan pendlar mellan Lidl, Willys, ö&B o Ica=)

    SvaraRadera
  2. Det är just det jag inte orkar med ... att åka till flera olika ställen. Jag vill handla allt på samma ställe och sedan vara färdig och kunna åka hem.

    SvaraRadera
  3. Min erfarenhet av Lidl är visserligen ringa, det är en affär jag mest går i i för att "titta". Jag har aldrig handlat något i matväg där, det är för mig en gåta hur folk lyckas ha Lidl som enda matvaruaffär ???

    SvaraRadera
  4. Det borde vara omöjligt att överleva enbart på att handla på Lidl.

    SvaraRadera